tirsdag 12. mars 2013

Kommode, seng og krokodille

Da jeg var i Etiopia, stelte min kjære hus og tok seg av vår sønn og alle daglige plikter. Han gjorde en kjempejobb, samtidig som at jeg fikk inntrykket av at guttene koste seg stort i et kvinnefritt hus. I tillegg til alt det hverdagslige begynte også min kjære på noen av de prosjektene vi har snakket om lenge; han handlet inn maling i flere ulike farger og begynte å male kommoden som jeg hadde da jeg var lita og senga som gutten vår arvet etter han. Da vi var små var det lakkede og trehvite (tregule) møbler som gjaldt. Dette er ikke helt etter vår smak den dag i dag, motene har jo forandret seg litt. Kommoden ble malt hvit med ulike farger på skuffene, og de ødelagte knottene ble byttet ut i svarte og buede håndtak. Den ble råfin og leken. Akkurat slik det skal være på et barnerom.



Min kjære fikk som sagt også begynt på senga til gutten vår. Til nå er skuffa under malt i en sterk blå farge, mens planen er å male resten av senga hvit. Før jul (da gutten vår "arvet" senga etter faren sin) måtte vi også skaffe en sengehest. Vi kom ikke over noen vi likte, og bestemte oss derfor for å lage vår egen. Vi gikk i anskaffelse av hobbyplank, pussepapir og grønnmaling, og tegnet opp et mønster på bakepapir selv før vi overførte det til hobbyplanken. Deretter skjærte min kjære ut krokodille-sengehesten etter mønsteret vi hadde laget selv, pusset ned og malte grønn. Så langt har vi kommet til nå, og noen detaljer står fortsatt igjen på den. Noe er uansett sikkert. Den er noe som alltid vil være spesiell for oss; godt samarbeid førte til resultatet.





Planene på barnerommet videre er å male veggene i en lyseblå og diskret farge, male ferdig detaljene på krokodille-sengehesten, i tillegg til å henge opp bilder, hyller og plakater. Selv om det ikke er så stort, er det stort nok til å få det koselig og til at gutten vår koser seg der. Det holder for oss.

1 kommentar:

  1. Kor artig at kommoden din har fått nytt liv, e jo litt nostalgisk dette jo. Flink dere er til å bruke det gamle istedet for å kjøpe nytt ;-)

    SvarSlett