tirsdag 12. mars 2013

Ukesmeny - middager

Har middagene blitt litt ensformige og uten inspirasjon? Det oppdager ihvertfall jeg fra tid til annen. Ikke er jeg særlig flink til å velge "supersunne" alternativer heller, men har funnet ut at fokuset bør ligge på å få i seg variert mat, gjerne med mine egne vrier for å unngå de samme kjedelige oppskriftene uke etter uke; fisk, kjøtt, kylling og grønnsaker er viktige momenter i en ukesmeny. Jeg mener at en kan komme langt med dette i bakhodet.

Det er jo ikke slik at man som småbarnsmor og student har all verdens med tid heller, så noen kjappe løsninger er lov av og til. De dagene jeg ellers ønsker meg god og hjemmelaget mat, prøver jeg å enten dra til mine foreldre/svigermor for å spise, lage til middager til flere og invitere på middagsbesøk i helgene eller forberede det som behøves kvelden i forveien. Man rekker det man vil, og prioriteringene må gjøres rett. Jeg mener at det å sørge for at barna lærer seg til å spise variert, normal mat og får gleden av måltid, samt det å stå på kjøkkenet for å hjelpe til, er en viktig del av det å være foreldre! Vi har et ansvar for våre barn.

Min kjære innførte også noe smart til kvelden mens jeg var i Etiopia: smoothie. Dette er noe gutten min ikke lar meg glemme når kvelden nærmer seg. Det har blitt et av dagens høydepunkt, og noe som smaker skikkelig godt sammen med barneTV. Og hva er vel bedre enn hjemmelaget smoothie? Her er det bare å bruke fantasien: frukt, juice, bær som er frossen, restene etter havregrynsgrøt, biola, yoghurt. Mix og velg det du selv vil ha. Nydelig godt og mettende til kvelden.


Og nå over til min ukesmeny:

Mandag 11/3:
Risengrynsgrøt med rosiner

Tirsdag 12/3:
Invitert i 2-års dag

Onsdag 13/3:
Hjemmelaget fiskegrateng

Torsdag 14/3:
Indisk tikka masala med kyllingfilet, ris og salat

Fredag 15/3:
Taco m/ fullkornstortilla

Lørdag 16/3:
Invitert på middagsbesøk med mine foreldre

Søndag 17/3:
Kokt laks med holandaisesaus, potet gulrot og agurksalat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar