mandag 18. mars 2013

Hvor er "hendene" vi trenger?

Til sommeren er jeg ferdigutdannet sykepleier, og med det følger det mye ansvar, faglighet og profesjonalitet. Det kan oppstå utfordringer når man plutselig får så mye ansvar, men høgskolen har hatt et bra utdanningsløp som har hatt fokus på mange viktige momenter; de har testet oss på det faglige planet, testet vår refleksjonsevne, samt vår evne til samarbeid, kommunikasjon og empati. Dette er viktige egenskaper å ha for en sykepleier. Jeg føler at jeg gradvis har fått mulighet til å ta mer ansvar proporsjonalt med kunnskap og evner. Derfor mener jeg at jeg etterhvert begynner å bli klar for å ta fatt på arbeidet som sykepleier, og er klar for og gleder meg til å komme inn blant kolleger og et fagmiljø. Det er jo dette jeg har valgt å holde på med, og her mine interesser ligger; å jobbe for å hjelpe mennesker som trenger det. Jobbe MED menneskene!

Jeg har likevel noen bekymringer for fremtiden pga det forutsette antallet av pleietrengende. Det blir stadig flere eldre og mange med ulike sykdommer, særlig livsstilsrelaterte. Da det ikke ser ut til at tallet som arbeider i helsesektoren er nok for å dekke behovene som vil komme, må jeg innrømme at jeg blir bekymret. Men hvorfor vil ikke flere jobbe innen sektoren? Man blir selvsagt ingen millionær av yrket, men jeg mener at det å velge et yrke som passer interessene ens er mye viktigere, særlig med tanke på at det er det yrket vi skal holde ut med i mange år (noe vi kun vil klare dersom det er "nok hender" til å jobbe der det trengs). Flere må begynne å jobbe innen sektoren for at vi bokstavelig talt skal ha et bra samfunn i fremtiden. Uten dette blir det mye unødvendig lidelse og usikkerhet! Er du usikker på hva du vil med fremtiden anbefaler jeg ihvertfall sykepleie. Et fantastisk og spennende yrke.

NÅ ER DET OGSÅ PÅ TIDE AT VI BLIR HØYERE VERDSATT I SAMFUNNET, FÅR FOKUS PÅ REKRUTTERING TIL YRKET OG AT DET BLIR EN PLAN FOR FREMTIDEN. HVORDAN SKAL ELLERS DEN NORSKE STAT KUNNE FORBLI EN VELFERDSSTAT MED FOKUS PÅ AT ALLE SOM TRENGER DET SKAL FÅ HJELP? UTEN FLERE "HENDER" OG ANSATTE I HELSESEKTOREN SER JEG IKKE HVORDAN DET FORTSATT KAN VÆRE ET VELFUNGERENDE SAMFUNN HER I FREMTIDEN... 

... GJØR NOE FØR DET ER FOR SENT!!! FREMTIDEN SKREMMER....

 

5 kommentarer:

  1. Hei Karolan

    Tusen takk for et flott innlegg Karoline. Jeg er helt enig med deg. Sykepleieyrket er et flott yrke og vi trenger absolutt flere hender i yrket. Men jeg brenner også for at vi verdsetter viktigheten av hendene til våre samarbeidspartnere f.eks fagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere mm...

    Hilsen "også sykepleierstudent"

    SvarSlett
  2. Helt enig :-)

    Ser at det ble litt feil akkurat det der. Alle som står på og jobber for at andre skal ha det bedre bør verdsettes høyere. Ulike yrker har ulike ressurser som utfyller på en bra måte!

    Hipp hurra fir både hjelpepleiere, sykepleiere, vernepleiere og alle andre i helsesektoren.

    Vi bør hedre hverandre og være stolt av jobben vår :-)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Blir det blogginnlegg i kveld? Venter i spenning!

    SvarSlett
  5. Får oppdatere i morgen istedenfor. Bachelorskriving helt til nå. GOD NATT :-D

    SvarSlett